Gyengéd szülés-születés (kismama és babás jóga)

kismama jóga

Anyukává válni nagyon személyes és különleges élményt jelent. Bár az orvosok és védőnők gondosan óvnak bennünket és a kisbabánkat a várandósság során, a jóga adja azt a belső egyensúlyt és erőt, mely lehetővé teszi, hogy megbirkózzunk az előttünk álló kihívásokkal.

Akár aktívan sportoltál a várandósság előtt, akár nem, mindenképpen értékesnek és csodás felfedezésnek fogod találni a jógát a várandósság idején. Segítségével felkészülhetsz a szülésre testileg-lelkileg. Akik rendszeresen jógáznak a várandósságuk idején, általában gyorsabb a szülés utáni regenerációjuk is. A szülés utáni jógagyakorlás egy nagyon gyengéd és támogató mozgásforma, melyre a testnek és a léleknek szüksége van. A babával együtt jógázni pedig igazán különleges élmény, mely csak nagyon rövid ideig adatik meg az életünk során.

Sok évnyi sporttal a hátam mögött (sziklamászás, bringa, jóga, futás) kíváncsian mentem az első kismamajóga órámra. Teljesen más volt, mint amivel eddig találkoztam. Mintha elutaztam volna, a testem és a lelkem is utazott. Elképzelni, megérezni a kisbabánkat odabent fantasztikus érzés. Közben mozogtam is, nem fájt a hátam, a derekam, jól éreztem magam a bőrömben. Jó volt kicsit visszavenni a tempóból amit a munka, a házfelújítás és egyéb teendők diktáltak. Szépen lassan bekúszott a kismamajóga az életembe. Már nem csak órára jártam, hanem otthon is gyakorloltam.

gyengéd szülés-születés

Ha rendszerestíted a gyakorlást, egy idő után jelzi a tested és a lelked, mire van szükséged. Ez a „képesség” amit a szülésnél is felhasználhatsz. Sokszor kérdezik tőlem „de honnan fogom tudni mit kell tennem?” Ha megtanulod a testeddel való kommunikációt, megérted a jelzéseit, megmutatja, mire van szükséged és a kisbabádnak. Ezt mindenki meg tudja tanulni. Nem kell hozzá jógás múlt. Nem kell hajlékonynak lenni. Leginkább nem érdemes másokhoz hasonlítani magad. Csak élvezni azt az időt, amit magadra és a kisbabádra fordíthatsz. Kettőtök kapcsolatának elmélyítésére. Úgy gondolom az anyukává válás már akkor elkezdődik, amikor a baba a pocakban van.


Mi a kismama jóga?

A kismamajóga egy olyan – a várandósság egésze során – biztonságosan végezhető testmozgás, melynek rendszeres gyakorlásával a kismama átmozgathatja magát (testgyakorlatok). Megelőzhetőek, enyhíthetőek a kismamasággal járó tipikus tünetek pl. derék és hátfájás, vizesedés stb. Megtanulunk megpihenni a külvilág folyamatos ingereitől, ezáltal kapcsolódni a pocaklakó kisbabához (relaxáció), elengedni a félelmeket, a stresszt.

Csodálatos élmény megtanulni megérezni, tudatosítani minden kis rezdülését. A légzőgyakorlatok elsajátításával pedig készülhetünk a szülésre testileg és lelkileg is. A helyes légzés elsajátítása fájdalom csillapító hatású, mely nagy segítség lehet a vajúdáskor. A gátizom tornával (és rendszeres gyakorlása) segíthetjük a gát védelmét szüléskor. Kisebb a gátmetszés/gátrepedés valószínűsége. A többi testmozgáshoz képest a kismama jóga ajánlja a legjobb módszert az anyukának a gyengéd szülésre, a babának a gyengéd születésre. A 13. betöltött héttől ajánlott és a várandósság minden trimeszterében végezhető.  

Mi a babás jóga?

A babás jóga egy olyan mozgásfajta, ahol a babákat bevonva segítjük az anyák biztonságos szülés utáni regenerációját testileg – lelkileg. A babamasszázs és a baba jógáztatása segíti a babák test tudatának erősítését, jó hatással van az idegrendszeri – és mozgásfejlődésre. Ezeket azután otthon is lehet gyakorolni, mely igazán minőségi együtt töltött időt adhat.

Dalokkal, mondókákkal tesszük érdekessé számukra is a gyakorlást. Gátizom tornával segítjük a medencealji izmok regenerációját és megelőzhetünk különböző betegségeket (pl. aranyér, stressz inkontinencia stb.) Megtanulunk pihenni, relaxálni, stresszt oldani a babánk mellett, mely egy életre szóló befektetés! (Kisbabás jóga, a baba 6 hetes korától kb 8-10 hónapos koráig)

A nagybabás jógán az anyukák szülés előtti kondíciójának visszanyerését segítjük, önbizalmuk erősítését. A babákat dalokkal, mondókákkal játékosan bevonjuk a gyakorlásba. Ezáltal gazdag mozgáskultúrát sajátítanak el ebben a korai életszakaszban. A gátizom torna gyakorlásával rugalmasabbá tesszük a medencealji izmokat, megelőzve különböző betegségeket (pl. aranyér, süllyedéses betegségek stb )és pozitívan hat a szexuális életre is.

Relaxáció segítségével megszabadulunk a stressztől, elengedjük a félelmeinket. (Nagybabás jóga kb a baba 8-10 hónapos korától kb 24 hónapos korig

A foglalkozások teljesen az anya és a baba igényeihez igazodnak, így bármikor lehet szoptatni (etetni), pelust cserélni stb

Mi a skypekismama és babás jóga?

A skype jógaórákat a saját élethelyzetem inspirálta. A második várandósságom során nem mindig volt lehetőségem ellátogatni kismama jógára. Ha már van(nak) nagyobb gyerkőc(ök), előfordul, hogy nincs lehetőség elmenni mozogni. Vagy nagy pocakkal már nincs kedve kimozdulni az embernek, így kényelmesen az otthonunkból készülhetünk a szülésre, mégis oktatóval.

Van, aki olyan helyen él, ahol nincs lehetőség kismama jógára járni. A skypekismamajóga segítségével nem kell lemondani erről a jótékony mozgásról, a szülésre való felkészülésről. A skype órák menete megegyezik a “normál” órákéhoz. Mindig van lehetőség átbeszélni a kérdéseket, az órát mindig a kismama igényeihez igazítom. A szülésre felkészülni nagyon intim dolog. A skypekismamajóga tökéletesen megadja ezt az intimitást.

Amikor a személyes babás jóga órák megtartását abbahagytam a második várandósságom idején, akkor jött az ötlet, hogy a babás jóga órákat is elindítsam skypeon. Így “született” meg a skypebabásjóga. Az óra felépítése itt is megegyezik a személyes órákkal. A babás jógán mindig a baba és a mama igényeihez igazodunk.

Ahogyan minden szülés egyedi és megismételhetetlen, úgy minden szülés utáni regeneráció is az. A skype segítségével teljesen személyre szabottan regenerálódhat az anyuka a szülés után, nem kell izgulni a tápláláson, hogy mikor alszik a baba, hogyan jön ki a bioritmus stb.

A kismama jóga hozzásegített engem, hogy mindkét szülésemnél „kilélegezzem” a babámat. Ez a gyengéd szülés, a babának pedig a gyengéd születés. Amikor teljesen természetesen, beavatkozás nélkül megérkezik a kisbabánk. Eufórikus állapot, csodás megélés, „újjászületés”. Kívánom, hogy Neked is így legyen.

A babás jóga pedig segített engem a szülés utáni időszakban, a testi-lelki regenerációban, hogy megtanuljak bízni a saját ösztöneimben, megtapasztalni a gyengéd értintés szépségét és igazán élvezni a kisbabáimmal töltött időt. Ezeket a tapasztalásokat szeretném nagy-nagy szeretettel átadni Neked.

Pad Mariann

Gyengéd szülés-születés

https://www.facebook.com/gyenged.szules.szuletes/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük